Senčenje na delovnem mestu® kot most do poklicne prihodnosti

Senčenje na delovnem mestu® je program, ki ga razvija Inštitut za mladinsko politiko. Program nosi uradni znak ®, ki potrjuje registracijo imena in njegove edinstvene vsebine. Dijak se senčenja na delovnem mestu udeleži dvakrat v šolskem letu, kjer z mentorjem preživita skupaj dva delovna dni. Gre za obliko karierne orientacije, kjer mladi spremljajo strokovnjake pri njihovem delu, s čimer pridobijo neposreden vpogled v svet poklicev, delovnih nalog in odgovornosti.

Primarni namen programa je mladim omogočiti, da bolje razumejo, kakšne možnosti jim ponuja trg dela in kakšne izbire jih čakajo v prihodnosti. S tem razvijajo lastne interese, kompetence in samozavest za nadaljnjo izobraževalno pot.

Šolsko leto 2024/25 – širše vključevanje po Sloveniji

V šolskem letu 2024/25 se je program izvajal v 9 občinah: občina Ajdovščina, občina Sežana, občina Postojna, občina Ilirska Bistrica, občina Vipava, občina Idrija, občina Trbovlje, občina Hrastnik, občina Zagorje ob Savi. Vključenih je bilo 7 gimnazijskih programov (Srednja šola Veno Pilon Ajdovščina, Škofijska gimnazija Vipava, Šolski center Srečko Kosovel Sežana, Šolski center Postojna, Gimnazija in ekonomska srednja šola Trbovlje , Gimnazija Ilirska Bistrica, Gimnazija Jurija Vege Idrija). Skupno je sodelovalo 1.214 dijakov 3. letnikov, pri izvedbi pa je sodelovalo prek 130 podjetij, organizacij in javnih ustanov iz vse Slovenije.

Inštitut za mladinsko politiko, kot nosilec in razvijalec programa, si aktivno prizadeva, da bi se program Senčenje na delovnem mestu® razširilo še na več gimnazij in občin po vsej Sloveniji. Cilj je, da bi čim več dijakov dobilo priložnost za stik s poklici v realnem delovnem okolju ter da bi se program uveljavil kot trajna sestavina sistema karierne orientacije v slovenskih šolah.

Inštitut za mladinsko politiko poziva vse občine, srednje šole in odločevalce v izobraževanju, da program prepoznajo kot dodano vrednost za mlade in ga vključijo v svojo prakso. Skupaj lahko ustvarimo povezano in podporno okolje, ki mladim omogoča boljše načrtovanje prihodnosti ter hkrati krepi sodelovanje med šolstvom, gospodarstvom in lokalno skupnostjo.

Razvoj pilotnega programa za osnovne šole

V lanskem šolskem letu je bil na OŠ Dobravlje izveden pilotni projekt senčenja na delovnem mestu za učence. Projekt se je izkazal za zelo uspešnega – učenci so pridobili praktičen vpogled v poklice, starši in učitelji pa so izrazili izjemno podporo.

Na podlagi pozitivnih izkušenj je Občina Ajdovščina v sodelovanju z Inštitutom za mladinsko politiko sprejela sklep, da bo projekt v šolskem letu 2025/2026 razširjen na več osnovnih šol: OŠ Col, OŠ Otlica, OŠ Danila Lokarja, OŠ Šturje in ponovno OŠ Dobravlje. Projekt bo vključeval vse učence 9. razredov, kar jim bo omogočilo spoznavanje različnih poklicev že pred odločanjem o vpisu v srednjo šolo.

Ta program je tudi del Strategije za mlade občine Ajdovščina 2024–2029, ki jo je pripravil Mladinski svet Ajdovščina v sodelovanju z Občino Ajdovščina. Vključitev senčenja v strateški razvoj lokalne mladinske politike kaže na trajnostno naravnanost k podpori mladim pri prehodu iz osnovne šole v nadaljnje izobraževanje in svet dela.

Senčenje na delovnem mestu je več kot izobraževalna metoda – je proces, ki mladim daje moč informirane izbire in osebne rasti. S prikazom poklicev v realnem okolju, sodelovanjem lokalnih podjetij in podporo strateških dokumentov postaja projekt pomembna praksa v karierni orientaciji mladih.

Zlasti senčenje za osnovnošolce ima dodatno vrednost, saj s pravočasnim usmerjanjem mladih k razumevanju različnih poklicev in njihovih zahtev pomaga zapolnjevati vrzeli med izobraževanjem in potrebami trga dela. Na ta način lahko lokalne skupnosti dolgoročno vplivajo na večje zanimanje za deficitarne poklice, ki jih v okolju primanjkuje – kot so tehnični, obrtni in storitveni poklici – ter s tem prispevajo k stabilnejšemu razvoju gospodarstva in skupnosti kot celote.

Širitev programa na osnovne šole v občini Ajdovščina je tako pomemben korak k sistemskemu pristopu usmerjanja mladih, ki temelji na sodelovanju med šolo, gospodarstvom in lokalno skupnostjo.

Next
Next

Senčenje na delovnem mestu® – povezovanje mladih s svetom dela